Impactul Tehnologiei asupra Dezvoltării Copilului

Atunci când încercăm să înțelegem problemele cu care se confruntă copiii de azi, este util să pornim într-o călătorie mentală de rememorare a zilelor copilăriei noastre. Cu doar 20 de ani în urmă, copiii se jucau afară toată ziua, mergând cu bicicleta, făcând sport și construind forturi. Maeștrii ai jocurilor imaginare, copiii din trecut își creau propriile jocuri care nu necesitau echipamente costisitoare sau supravegherea părinților.

Copiii din trecut se mișcau… mult, iar lumea lor senzorială era bazată pe natură și simplă. Timpul cu familia era adesea petrecut făcând treburi casnice, iar copii aveau și ei sarcini de îndeplinit zilnic. Masa unde luau cina era un loc central în casă, în care familiile se adunau să mănânce și să vorbească despre ce au făcut în timpul zilei, iar timpul de după cină era folosit tot împreună pentru a găti, coase și a face proiecte și teme pentru la școală.

Familiile de astăzi sunt diferite. Impactul tehnologiei din secolul al XXI-lea asupra familiei îi distruge acesteia însăși fundația și provoacă o dezintegrare a valorilor fundamentale care pînă acum au ținut familia împreună. Jonglând între școală, locul de muncă, domiciliu și viață socială, părinții se bazează acum în mare măsură pe tehnologia de comunicare, informare și transport, pentru a-și face viața mai rapidă și mai eficientă.

Tehnologia de divertisment (televiziune, internet, jocuri video, iPad, telefoane mobile) a avansat atât de rapid, încât familiile nu prea au observat impactul semnificativ și schimbările aduse structurii familiale și stilului lor de viață. Un studiu al Fundației Kaiser din 2010 a arătat că copiii aflați la vârsta școlii primare folosesc în medie timp de 7,5 ore pe zi tehnologia de divertisment, 75% dintre aceștia au televizoare în dormitoarele lor, iar 50% din casele nord-americane au televizorul pornit toată ziua. Astfel a dispărut conversația de la masa de seară și a fost înlocuită cu “ecrane” și mâncare semi-preparată sau comandată.

Copiii se bazează acum pe tehnologie pentru cea mai mare parte a jocului lor, limitându-și în mare măsură dezvoltarea creativității și imaginației, și limitându-și totodată provocările esențiale pentru dezvoltarea optimă a corpului din punct de vedere senzorial și motoriu. Corpurile sedentare, bombardate cu stimulare senzorială haotică, au ca rezultat întârzieri în atingerea etapelor de dezvoltare a copilului, cu impact negativ ulterior asupra aptitudinilor de bază fundamentale pentru alfabetizare. Programați pentru o viață de mare viteză, tinerii de astăzi intră în școală cu dificultăți în autoreglare și carențe în abilitatea de focalizare a atenției, aptitudini necesare învățării, care se transformă apoi în probleme semnificative în gestionarea de către profesori a comportamentelor în clasă.

Deci, care este impactul tehnologiei asupra copilului în curs de dezvoltare? Sistemele senzoriale, motorii și emoționale ale copiilor nu au evoluat, și nu sunt adaptate biologic pentru această viață fizic sedentară, dar în același timp frenetică și haotică datorită tehnologiei actuale. Impactul tehnologiei, care avansează rapid, asupra copilului în curs de dezvoltare a determinat o creștere a numărului de tulburări fizice, psihologice și de comportament pe care sistemul de sănătate și învățământ abia încep să le detecteze, cu atât mai puțin să le înțeleagă.

În prezent, obezitatea și diabetul la copii sunt epidemii naționale, atât în ​​Canada, cât și în S.U.A., care sunt corelate cu excesul de tehnologie. Diagnosticele de ADHD, autism, tulburări de coordonare, întârzieri de dezvoltare, vorbire incomprehensibilă, dificultăți de învățare, tulburări de procesare senzorială, anxietate, depresie și tulburări de somn sunt asociate cu excesul de tehnologie și cresc într-o rată alarmantă.

O examinare atentă urgentă a factorilor critici pentru îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare a copilului și impactul ulterior al tehnologiei asupra acestor factori ar ajuta părinții, profesorii și cadrele medicale să înțeleagă mai bine complexitatea acestei probleme și să contribuie la crearea unor strategii eficiente de reducere a utilizării tehnologiei.

Patru factori critici necesari pentru a realiza dezvoltarea sănătoasă a copilului sunt mișcarea, atingerea, conexiunea umană și expunerea la natură. Aceste tipuri de stimulări senzoriale asigură dezvoltarea normală a posturii, coordonarea bilaterală, starea de excitare/atenție optimă și autoreglarea necesară pentru a obține abilitățile de bază necesare pentru eventuala intrare în școală.

Copiii mici au nevoie de 2-3 ore pe zi de joc fizic activ pentru a obține o stimulare senzorială adecvată a sistemelor vestibulare, proprioceptive și tactile. Stimularea tactilă primită prin atingere, îmbrățișare și joc este esențială pentru dezvoltarea abilităților practice și a modelelor planificate de mișcare. Atingerea, de asemenea, activează sistemul parasimpatic scăzând cortizolul, adrenalina și anxietatea. Natura și “spațiile verzi” au nu numai o influență calmantă asupra copiilor, ci restaurează și capacitatea de focalizare a atenției și promovează învățarea.

2013-05-27-virtualFuturestransparent.jpg

Sursa foto

Analiza impactului tehnologiei asupra dezvoltării copilului indică faptul că, în timp ce sistemele vestibulare, proprioceptive, tactile și de atașament sunt sub-stimulate, sistemele senzoriale vizuale și auditive sunt “supraîncărcate”. Acest dezechilibru senzorial creează probleme enorme în dezvoltarea neurologică generală, deoarece anatomia creierului, chimia și căile neuronale sunt permanent modificate și afectate. Copiii mici care sunt expuși violenței prin TV și jocuri video se află într-o stare ridicată de adrenalină și de stres, deoarece organismul nu știe că ceea ce vizionează nu este real. Copiii care folosesc tehnologie excesiv raportează senzații persistente în corp de “tremur” general, creșterea frecvenței respirației și a pulsului și o stare generală de “neliniște”. Acest lucru poate fi cel mai bine descris ca un sistem senzorial persistent, hipervigilent, “în alertă”. Deși efectele pe termen lung ale acestei stări cronice de stres în copilul în curs de dezvoltare sunt necunoscute, știm că stresul cronic la adulți are ca rezultat un sistem imunitar slăbit și o varietate de boli și tulburări grave.

2013-05-27-buildingFoundationstransparent.jpg

Sursa foto

Este important să lucrăm împreună ca părinți, profesori și terapeuți pentru a ajuta societatea să se “trezească” și să vadă efectele devastatoare pe care tehnologia le are nu numai asupra sănătății fizice, psihologice și comportamentale a copilului, ci și asupra abilității lui de a învăța și de a întreține relații sociale sau cu familia. În timp ce tehnologia este un tren care va continua să meargă înainte, cunoștințele privind efectele sale dăunătoare și acțiunile întreprinse pentru a echilibra utilizarea tehnologiei prin cunoașterea factorilor critici pentru dezvoltare vor contribui la susținerea copiilor noștri. Nimeni nu poate contesta beneficiile pe care tehnologia avansate ni le oferă astăzi, dar conectarea noastră la aceste dispozitive pare să fi produs o deconectare de la ceea ce societatea ar trebui să valoarizeze cel mai mult, și anume, copiii. Mai degrabă decât să își îmbrățișeze copiii, să se joace cu ei, să se hârjonească și să vorbească cu copiii, părinții aleg din ce în ce mai mult des să le ofere copiilor lor mai mult TV, jocuri video și cele mai recente iPad-uri și telefone mobile, creând o prăpastie profundă și ireversibilă între părinte și copil.

Autor: Cris Rowan

Sursa în limba engleză: The Impact of Technology on the Developing Child

Leave a Reply